Τσακώνικος χορός |
Tsakónikos dans
olieverf op doek (katoen)
100 × 100 cm
december 2013
De hele voorgrond wordt in beslag genomen door een podium in de vorm van een gouden munt. Hierop is de uil afgebeeld, zoals al in de vijfde eeuw v. Chr. op Atheense munten, evenals in het recentere verleden op de drachme en momenteel ook weer op de euro. Deze munt is echter geen drachme en ook geen euro; er staat AXIA, zowel Oud- als Nieuwgrieks voor ‘(prijs)waarde, eer, waardigheid’ alsook ‘verdienste’ , dat laatste in de zin van loon, maar ook straf.
Reminiscentie:
- Δεν ξέρω πόσο σ’αγαπώ ‘Ik weet niet hoeveel ik van je hou’ (Απόστολος Καλδάρας).
» Lees meer
Terugkeer naar de drachme als muntstelsel, daarmee uit de Eurozone van de Europese Economische Gemeenschap tredend, is in de huidige economische crisis opnieuw heftig ter discussie in Griekenland, en zelfs daarbuiten.
De musici, die model stonden voor dit schilderij, zijn in deze enscenering zelf passende iconen; zijn zijn inderdaad Grieks, maar ook bedoeld als symbolen van cultuuroverdracht en erfgoed in het algemeen. Hun klederdracht is afkomstig uit verspreid liggende streken zoals Boeotia (Tanagra), Epirus (Metsovo en Vovoussa) en zelfs uit Kreta. Van links naar rechts:
Gregoris Tzistoudis (1950–), bouzouki
Maria Callas (1923–1977), zangeres
Aristidis Moschos (1930–2001), sandouri
Hector Cosmas (1966–2012), viool
Yorgos Mangas (1952–), clarino
Vóór de Bank van Griekenland staan twee Evzones op wacht, met de bajonet zelfs op het geweer. Deze manschappen zijn deel van een keurkorps dat met zorg samengesteld wordt binnen het Griekse leger. Ze houden ceremonieel de wacht bij het graf van de onbekende soldaat en het presidentiële paleis, maar staan natuurlijk niet voor een bank. Niets ontgaat hen, bij de bank niet en van elkaar niet. Je zou verwachten dat ze zich door niets laten verleiden, zelfs niet door een massale reidans . . .
Op de gevel zien we tweemaal de staf van Hermes afgebeeld. Deze verwijzing is geen toeval, evenmin als de naam Hermes (O ΕΡΜΗΣ) van het kafenion op het middendoek; bank en café huizen in hetzelfde gebouw. Aangezien Hermes op de eerste plaats een god was van overgangen en grenzen, is het maar de vraag hoe betrouwbaar daarbinnen die scheiding is, de ceremoniële bewaking buiten ten spijt.
» Lees minder